MvW techniek en Jachtservice Weesp
Mobile watersportservice op locatie
Winterklaar maken met Bio-G12+TX koelvloeistof

Bio-G12+TX Koelvloeistof

 Het is een wonder dat jachthavens ’s winters nog dichtvriezen.


 
 
 

Ook al hebben we nog kans op een paar mooie nazomerse vaardagen, de eerste nachtvorst is al weer gesignaleerd. Daarom zijn veel service- en onderhoudsbedrijven al begonnen met het winterklaar maken. Vorstbescherming van de motor en alle andere systemen waar vloeistof door loopt heeft daarbij de hoogste prioriteit.

 

Wijnschandaal

 

We weten al lang dat antivries niet goed is voor het milieu. In 1985 werd de giftigheid pijnlijk duidelijk toen bleek dat bepaalde wijn met antivries was aangelengd. Uiteindelijk is de vergiftigde wijn gebruikt om de wegen ijsvrij te sprayen. Toch heeft die kennis er niet voor gezorgd dat we voorzichtiger met antivries omgaan.

 

Opvangen

 

Elk najaar worden er naar schatting 250.000 boten gevuld met de zogenaamde ‘British Standard‘ koelvloeistof. Marcel van Wees van MvW techniek,  schat dat zijn bedrijf alleen al zo’n vier tot vijfhonderd liter per jaar verwerkt. “ Als de booteigenaren in het voorjaar de kranen weer open draaien en de motor starten, stroomt dit … hup het water in.“ Eigenlijk zou je het in een emmertje moeten opvangen, maar de praktijk leert dat eigenlijk niemand dat doet.

 

 

Dodelijk

 

Een kleine rekensom leert dat er zo 500.000 tot een miljoen liter antivries per seizoen de natuur in stroomt . En dat terwijl slechts 0,1 liter van de blauwe MEG antivries (zie kader) al dodelijk voor de mens is. Het lozen van antivries op het oppervlaktewater wordt beschouwd als een economisch delict en wordt bij constatering bestraft met een torenhoge boete.

 

 

 

Vijftig vrachtwagens

 

Er is sinds enige jaren een milieuvriendelijk alternatief, op basis van MPG. Peter van Wees, producent  Bio-G12+TX Koelvloeistof , kan zich vreselijk boos maken over de nonchalance over deze milieubelasting. “ Zelfs de controlerende instanties lozen het zonder er over na te denken in de natuur. Want vijf tellen nadat je de motor hebt gestart ziet niemand meer dat je antivries hebt gedumpt. Maar het gaat wel om vijftig vrachtwagens vol gif die in het water verdwijnen. Elk jaar. Alleen al in Nederland. Wat denk je dat dit met de vissen, de vogels en de planten doet? Het is een wonder dat er ‘s winters nog ijs ligt. Gelukkig kiezen steeds meer bedrijven voor het milieubewuste product. Interboat vult bijvoorbeeld de nieuwe boten vanaf de werf al met groene antivries.”

 

 

 

Prijs

 

Het milieuvriendelijke alternatief wordt nu nog op kleinere schaal geproduceerd en is daardoor duurder. Die hogere prijs is volgens onderhoudsbedrijven de belangrijkste reden om nog altijd voor de giftige vorstbescherming te kiezen. “Watersporters schrikken zich rot als ze voor antivries ineens een paar tientjes extra moeten betalen. De winterbeurt is vaak een sluitpost en mag dus niet teveel kosten. Maar het advies om de antivries in het voorjaar op te vangen, slaan ze in de wind.”

 

 

 

Koelvloeistof en Antivries:

 

Koelvloeistof bestaat normaal gesproken uit een mengsel van gedemineraliseerd water met antivries.

Antivries is de verzamelnaam van middelen die worden gebruikt ter bescherming van vloeistofsystemen tegen vorst. Als water bevriest, zet het ongeveer 9 % uit en daardoor kunnen leidingen knappen en motorblokken scheuren. Daarom worden alle vloeistofsystemen die aan vorst worden blootgesteld gevuld met middelen die voor een vriespuntdaling zorgen.

De meest gebruikte (blauwe) British Standard antivries voor verbrandingsmotoren, wordt geproduceerd op basis van MEG, mono ethyleen glycol, een zoet smakend, maar sterk toxisch middel.

Het geelgroene antivries op basis van MPG, (Mono Propyleen Glycol)ruikt naar zeep en wordt met E nummer 1550 ook in voedingsmiddelen gebruikt. Het is bruikbaar voor vorstbescherming van motoren en eventueel zelfs van drinkwatersystemen, ook al is het voor het laatste niet specifiek geschikt. Op dit moment is antivries op basis van MPG twee tot driemaal duurder dan antivries op basis van MEG. Op een winterbeurt voor een gemiddelde boot scheelt dit 50 – 75 euro.


Ons  advies:

 

Als blauwe antivries is gebruikt, vang dit in het voorjaar in een emmer op en voer het in een afgesloten flacon af naar de milieustraat. Gebruik liever geelgroene milieuvriendelijke antivries. Maar vang ook deze in het voorjaar op, want je hoort niets op het oppervlaktewater te lozen.


Actie: Winterklaar maken van de boot en de motor.
 
De winter komt er weer aan en de eerste nachtvorst is ook al gesignaleerd.
Dan moet de motor en de boot beschermd worden tegen de kou.
 
Vorige winter heeft het tot -23 graden gevroren, en zijn er veel boten en motoren beschadigd.
 
Wij kunnen uw motor en/of boot beschermen tegen de vorst.
We gebruiken daarvoor niet giftige biologisch afbreekbare koelvloeistof.
Deze is niet belastend voor het milieu.
En mag in het voorjaar in het water komen.
 
Er mag geen gewone koelvloeistof in het oppervlaktewater worden geloosd.
Doet u dit toch, en er staat een controleur te kijken,
kan de boete oplopen tot € 2000,- en bij herhaling tot € 10.000,-
Met Bio-G12+XT Koelvloeistofhoeft u hier niet bang voor te zijn.
Aanbieding Winterklaar maken van de motor met Bio-G12+TX
 
                                       
 
Het winterklaar maken van de Boot is op aanvraag.
Winterbeurt in combinatie met een servicebeurt is op aanvraag.
 
 
We kunnen uw motor uiteraard ook met gewone koelvloeistof/antivries
Winterklaar maken.